Hoppa till sidans innehåll

Träff nr 2

14 MAR 2017 21:23
Då har det blivit dags för träff nr 2 och hemläxan är gjord. Jag tänkte börja med att presentera min hemläxa, jag tyckte det var en väldigt bra övning.
  • Uppdaterad: 15 MAR 2017 22:36

Som boktips att läsa hemma fick vi bland annat ”från talang till topp”, utgiven av SISU. En väldigt bra bok som jag verkligen kan rekommendera. Den kostade nästan ingenting. Den handlar om att sätta mål och hur man lägger upp planer för att nå sina mål. Nu till de uppgifter som vi skulle besvara till denna gång:

  1. Gör din träning och tävlingsplanering
  2. Gör din egen träningsdagbok – träning utöver ridning
  3. Fundera på: Vad behöver din häst och du för att kunna prestera? Rangordna
  4. Fundera på: Vilka är i ditt team? Vilket ansvar tar du för ditt team? Skriv i prioritetsordning.
  5. Fundera på: Hur ser du dig själv som förebild?

Sofia Lövstedt

Så här har jag tänkt:

  1. Tränings- och tävlingsplanering

Här är boken ”från talang till topp” suverän. Jag gjorde upp en planering där mina hästar går som följer:

Måndag: Emil utritt

Tisdagar: Hero dressyrjobb

Onsdagar: Hoppning Emil, utritt Hero

Torsdagar: Dressyrträning Hero

Fredagar: Dressyrträning Emil

Lördagar: Utritt Hero

Söndagar: Dressyrjobb Hero, longering eller tömkörning Emil

 

Tävlingsplanering:

Mars/april: LB dressyr Emil och Hero. Hopptävling eller pay and jump Emil.

Juni: Dressyrtävling LB Hero

Juli: Unghästtest Emil, LA Hero

Augusti: Breederskval Emil, LA Hero

September: Emil vilar från tävling, Hero debut msv

 Sofia Lövstedt

  1. Träningsdagbok

Jag gjorde en planering där jag skulle promenera minst 2 dagar i veckan och styrketräna minst 3 dagar i veckan.

 

  1. Vad behöver vi för att prestera:

Jag: 1. Mycket förberedelse både mentalt och fysiskt.2.  Självförtroende. 3. En plan/struktur. 4. Lugn omgivning/förmåga att gå in i min bubbla.
Emil: 1. Bra mat. 2. Tid för återhämtning, både mentalt och fysiskt. 3. Tydliga instruktioner från mig, där jag är väldigt tydlig med vad jag vill.  4. Självförtroende. 5. Bekräftelse och beröm.
Hero: 1. Bra mat. 2. Att vi är överens om målet. En känsla av att han är med på tåget och att vi är överens om vad vi ska göra (motsatsen till att bli tillsagd). 3. Tid för uppladdning. 4. Uppmuntran och beröm.

 

  1. Mitt team

Anette (dressyrtränare)

Magnus (hopptränare)
Linda (hovslagare)
Equiterapuet
Joss (hästskötare)
Mathias (sambo men framförallt mentalt stöd inför prestation)
Laura (veterinär)

 

Vilket ansvar tar jag för mitt team:

Svår fråga, men jag har funderat mycket på hur jag inkluderar mitt team, förmedlar mina mål (inkl tränings- och tävlingsplanering) samt visa min uppskattning. Som en del i detta så delade jag faktiskt ut en liten julklapp i julas till alla som ingick i mitt team då. Jag har också börjat med att då och då återkoppla till de som ingår i mitt team hur det gått efter en riktigt bra träning eller en tävling. Det har visat sig att både veterinären och hovslagaren uppskattat mycket att höra om tävlingsresultat. Till framförallt sin hästskötare tror jag det är väldigt viktigt att förmedla tidsschema och prata om vilka förväntningar man har på varandra. Alla i teamet behöver vara med på samma tåg.

 

  1. Jag som förebild

Inte helt oväntat den svåraste frågan. Att förstå att man är en förebild tror jag många av oss har väldigt svårt för. När jag ändå försöker tänka mig in i vilken bild jag vill förmedla så är det absolut hur vi behandlar våra hästar. Att jag alltid behandlar mina hästar med största respekt. Att de alltid får mat av toppkvalité, uträknade och balanserade foderstater, att jag aldrig någonsin hanterar de på ett sätt som jag inte kan stå för, att jag berömmer och bekräftar mina hästar och att de får utrymme för sina naturliga behov. Jag har t.ex mina hästar på lösdrift i hagar som är uppgrusade, i en flock som är blandad i både åldrar och kön. Jag låter alltid mina hästar gå på sommarbete trots att det inte är till fördel för min tävlingsplanering eller försvårar mina träningsmöjligheter. Mina behov eller önskemål ska aldrig någonsin medföra att mina hästar får göra avkall på något av sina behov. Aldrig någonsin. Det är något som jag hoppas att jag står för. 

Det blev ett långt inlägg, men det var så jag gjorde min hemläxa. Jag hoppas att ni också gjorde den eller blev inspirerade att göra den.

 

Nu till själva träffen. Det var en heldag på Strömsholm. Förmiddagen träffade vi Lollo Magnusson som pratade om vilken del vi har i svensk ridsport och eftermiddagen ägnade vi åt mental träning där vi pratade om våra mål och vår satsning. Den delen höll Lotta Wanning i. Den senare delen är den som jag tog med mig mest ifrån och den delen jag tror ni är mest intresserade av, så eftersom detta redan är ett ganska långt inlägg så fokuserar jag på Lotta Wannings del i resten av detta inlägg.

Lottas inledning är nog den som berörde mig mest. Hon inleder med att peka på en av oss, som hon inte pratat med eller känner sedan tidigare. Hon ber denna person att komma upp och redovisa sin hemuppgift på scen. Denna person börjar harkla sig och tveka lite, eftersom denna person inte alls var förbered på att presentera något för någon. Lotta fortsätter:

- Nu börjar det kännas lite jobbigt va? Du fick lite ökad puls, känner dig lite obekväm, rodnar lite. Kanske börjar du svettas lite i händerna?

Det blir tyst i lokalen. Lotta fortsätter. Ingen ska behöva komma upp och redovisa något, men nu såg ni hur fort jag kunde ändra den här personens känsla. Sekunden innan jag bad henne komma upp mådde hon antagligen toppen, var väldigt lugn och allt var frid och fröjd. På några sekunder kunde jag förändra hela hennes känsla och tillstånd. Kan vi ändra hur vi mår så fort åt det negativa hållet, kan vi självklart ändra hur vi mår åt andra hållet lika snabbt. Det är vad vi ska prata om idag.

Vi fortsätter och Lotta ställer en fråga till oss om vad vi tycker utmärker en vinnarskalle. Många olika förslag kommer upp, men till slut enas vi om att det är en person som klarar av att maximera sin prestation vid exakt rätt tillfälle. För handen på hjärtat, hur många av oss har inte ridit bättre än vi någonsin gjort på framridningen? Hur många gånger har vi inte varit nolla eller fått till den där perfekta ökningen på framridningen? Sen lyckas vi aldrig göra om detta inne på tävlingsbanan. Snacka om att maximera sin prestation vid fel tillfälle!

Vi pratade också om att alla människor har en komfort-zon, dvs en zon där vi är trygga, där vi vet vad som ska hända och inget är farligt. Sen har vi en läro-zon, dvs en zon där vi provar nya saker, där vi inte riktigt har koll på vad som ska hända och sist har vi också en panik-zon. Denna zon är inte rolig, där mår vi dåligt, har absolut ingen kontroll och kan inte lära oss något nytt. Oftast befinner vi oss i komfortzonen, men Lotta sa att alla människor borde ha som mål att minst en gång om dagen gå utanför komfort-zonen och ta oss in i läro-zonen.  Under föreläsningen fick alla identifiera i vilka situationer vi är i vilken zon, både i träningssammanhang och i tävlingssammanhang. Ju mer man utmanar och befinner sig i läro-zonen, desto längre ut kommer man flytta gränsen för komfort-zonen. Vi kommer alltså få en större komfort-zon, desto mer vi befinner oss i läro-zonen. Det är något jag ska komma ihåg och försöka tänka mer på!

Visste ni att varje människa tänker ungefär 65 000 till 80 000 tankar varje dag? Men visste ni också att ungefär 95 % av dessa tankar är exakt samma tankar som du tänkte igår? Och sen pratar vi om att vi ska göra något nytt varje dag? Eller som Einstein en gång sa, bara en idiot gör om samma sak på samma sätt och förväntar sig ett annat resultat. Här gäller det alltså verkligen att utmana sig själv!

Vi pratade om skillnaden mellan självkänsla och självförtroende. Två skilda saker som ibland tyvärr kan vara lätta att blanda ihop, och när man gör det blir det inte alls bra. Något som jag verkligen tycker alla ska ta med sig är att DU ÄR INTE DIN PRESTATION. Självkänslan handlar om egenskapen att uppleva sig själv som kompetent, och förmågan att klara livets utmaningar. Självkänslan visar vilken tro och tillit hur har till dig själv, vilket värde du sätter på dig själv som människa. Detta värde är helt oberoende av dina prestationer – för du är inte din prestation. Självkänslan ska vara statisk och inte pendla beroende på hur duktig du var idag eller hur bra det gick på tävlingen förra veckan. Självförtroendet däremot, det kan gå upp och ner, självförtroendet visar hur bra du tycker du är på att utföra saker och ting. Hur duktig du är på att rida, mocka eller göra något annat.

Vi gick över till att prata om våra prestationer. Hur vi kan påverka våra prestationer och hur vi uppnår våra mål? Här pratade vi om att bara sätta upp mål som man verkligen är villig att uppnå. Det är skillnad mellan att vilja ha ett mål och att verkligen vilja uppnå ett mål. Att sätta upp mål som man vill ha, men inte är villig att uppnå leder oftast bara till att man misslyckas med att uppnå och misslyckas man med att uppnå sitt mål leder det bara in i onda spiraler där man misslyckas. Om man sätter upp ett mål måste man fundera på hur man tar sig dit och fundera över om man verkligen är villig att göra vad som krävs för att uppnå det målet. Vi pratade om att målen ska vara SMART(a), dvs S-pecifika, M-ätbara, A-ccepterat, R-ealistiskt och T-idsbestämt.

Vi fick flera tips på hur vi kan tänka i olika situationer och hur hjärnan fungerar. Hjärnan förstår t.ex bara bilder och aldrig ordet inte. Så rider man in på en hoppbana och tänker ”jag får inte riva det sista hindret” kommer det automatiskt att komma upp en bild i huvudet där man ser framför sig hur det ser ut när man river sista hindret. Vad som händer då är att kroppen förbereder sig på att riva sista hindret, för kroppen förstår bara bilden hjärnan visat och risken att man river sista hindret ökar markant. Tänk istället ”jag ska klara sista hindret”, så kommer hjärnan visa den bilden och kroppen förbereda sig för det. Föreställ dig hur det ser ut när du lyckas, så ökar chanserna att du faktiskt lyckas!

Har man svårt att rida rakt upp på mittlinjen i dressyrprogrammen kan man tänka att det sitter en magnet i domarbordet som man dras emot.

Händer det att precis när man ska in på tävlingsbanan dyker upp tankar som ”jag måste betala telefonräkningen när jag kommer hem” eller ”hunden måste vaccineras nästa vecka” osv, tänk dig att du låser in den tanken i en svart låda som du inte får öppna förrän du kommer hem.

Har du problem på tävlingsplatsen att du tar in alla möjliga intryck, ser allt som händer runt omkring dig – t.ex ”oj nu står den där hästen i det hörnet, den kommer stå i vägen för mig, tänk om den sliter sig” eller ”vad fint hon rider, hon rider mycket bättre än mig” osv osv. Tänk att du har för stora masker i nätet du tittar igenom och måste byta till ett mer fin-maskigt nät där du inte tar upp dessa saker i din ”sil”. Det är ett av de verktyg som jag verkligen ska ta med mig på nästa tävling. Jag har en förmåga att tänka på allt annat än det jag ska fokusera på när jag tävlar.

Vi pratade också om att man ska förebereda och lägga energi på sådant man kan påverka. Påverka det du kan påverka! Om det regnar på tävlingsdagen, lägg inte energi på att sura över det eftersom det inte är något du kan påverka. Se istället till att träna ordentligt på att rida i regnet så du är föreberedd för en sådan situation. Om det spöregnar en vardagskväll, se det som en ypperlig chans att öva på att rida och träna program i det vädret så du är riktigt förberedd för det. När du lägger energi på något, fundera över vad du kan påverka och inte. Lägg bara energi på det DU kan påverka.

  

Ja, det var ett sammandrag från vår andra träff. Jag hoppas någon kanske man ta med dig något del. Nästa gång vi ses ska vi prata om fysik hos oss som ryttare, träningsfysiologi och hur man bygger hållbara mäniskor och hästar. Det ser jag verkligen fram, hoppas ni också gör det!

Dyker det upp någon fråga eller önskar ni att jag ska utveckla någon del, tveka inte att höra av er!

 

Ha det bäst! //Sofia

 

 

Skribent: Christina Emilsson
Epost: Adressen Gömd

  

Prova-på-ridning

Avboka lektion Igenridning

Följ oss på Facebook

Följ oss på Instagram

Ridklubbens webbshop

Vi tar emot minfriskvård 

 

Varmt tack
till våra sponsorer:

 

Gnutti logo 

 

 

HB_LARGE_RGB

 

 

Länsförsäkringar



C
ombimed AB

 Hafab

 

 dreifalds åkeri liten 

 

 

 

Caparol

 

 

 

Kungsörs Kommun

 

 SISU-logga

              

Vill du också synas här?

Postadress:
Kungsörs RK - Ridsport
Klämsbo
73691 Kungsör

Kontakt:
Tel: 0765559272
E-post: This is a mailto link

Se all info