Hoppa till sidans innehåll

Träff nr 4

20 APR 2017 21:21
Äntligen var det dags för den efterlängtade träningshelgen på Skästa gård. Som jag har längtat! Under två dagar åkte jag och Hero på träning för Eva-Karin Oscarsson.
  • Skapad: 20 APR 2017 21:21

Jag kan erkänna att jag var lite nervös innan, det är alltid lite pirrigt att åka och träna för ny tränare. Eva-Karin är dessutom inte vilken tränare som helst, hon har en imponerande meritlista där bland annat OS, VM och EM ryms. Så helgen har jag sett fram emot länge!

I fredags började förberedelserna när Hero badades från topp till tå för att vara skinande ren på träningen. All utrustning smörjdes och rengjordes noga och släpet packades fullt till taket. Jag använde samma packlista som jag använder när jag åker på tävling. Här kommer den ifall någon vill hämta insipration:

 

Schabrak
Nummerlapp
Sadel
Sadelgjord
Extra sadelgjord
Extra stigläder
Benlindor/skydd
Paddar
Boots
Träns
Extra träns
Smörjgrejer till sadel och träns
Regntäcke
Ulltäcke
Ev annat täcke
Skritt-/ländtäcke
Borstar
Pälsglans
Putshandske
Knoppsnoddar
Nål och tråd
Hårspray
Sårvårdslådan
Extra grimma
2 extra grimskaft
Longerlina
Pisk
Sporrar
Ridstövlar
Hjälm
Handskar
Putsgrejer till stövlarna
Kraftfoder
Morötter
Äpplen
Pass

Vattenhink
Vatten
Vattenkanna
Kniv
Sax
Svamp
Kavaj
Flugmedel
Babyolja

Jag använder alltid denna lista när vi ska iväg, sen får jag stryka saker som inte behövs på träning, t.ex nummerlapp och kavaj. Jag har denna lista på datorn och så skriver jag ut en kopia varje gång jag ska iväg, hänger den på transporten med en penna bredvid och stryker ingenting förrän jag lägger det i släpet. På så sätt får jag alltid med mig alla sakerna.

På lördagmorgon ringde klockan 04.00, för att åka till stallet, morgonfodra och göra oss iordning för att åka. Hero är så oförskämt lätt att lasta och åka iväg med, vilket är väldigt bra för mig som lätt blir lite nervös, men han gör mig så lugn. 06.45 rullade vi mot Skästa. Vi var först på plats, strax innan kl 8. Jag tycker om att ha gott om tid på mig att lasta ur, promenera, fylla vatten och göra Hero hemmastadd i sin nya box. Kl. 08.30 började dagen och vi samlades i cafeterian för att gå igenom helgen. Först ut var dressyren som började kl. 9. Jag red inte förrän 9.45, så jag hade lite tid att titta på första gruppen. Eva-Karin ville inte att vi skulle rida fram alls innan träningen, utan hon ville hjälpa oss med tips och övningar i framridningen. Hon ville, som hon själv uttryckte det, ge oss några viktiga A B C. Eva-Karin var väldigt noga med att hästarna ska gå fram innan vi börjar ta i tyglarna. Vi fick rida på långa tyglar och aktivera hästarna, öva på att svänga för skänklarna och sitsen, utan att bry oss om formen. När vi sen skulle börja ta i tyglarna var hon noga med att hästarna skulle bjuda ärligt framåt och inte bromsa för tygeln. Vi pratade återigen om de tre lägena som Eva-Karin ser att vi kan ta i tygeln. Ett vänta-läge, ett varsågod-läge och ett normal-läge. Hon poängterade att allt för många ryttare allt för ofta fastnar i vänta-läget. Detta pratade hon om redan på första clinicen, något som jag verkligen gillade redan då och har försökt tänka mycket på, så det var kul att få praktisera det för Eva-Karin. Vad som var väldigt roligt var att jag just fick beröm för mina mjuka händer och att jag höll fint i Hero, det kände roligt att jag faktiskt lyckats ta till mig det från första clinicen och att träningen kanske gett lite nytta. Vi fick öva mycket på övergångar, reaktionerna för hjälperna och vår sits. De saker som jag framför allt tar med mig från första dagen är hur jag ska jobba vidare på min sits, att man på böjda spår ska flytta det inre sittbenet lite mer mot sadelns mittpunkt och i vilket läge jag har i handen, dvs jobba mer mot att alltid ha normal-läge om jag inte vill be Hero vänta eller bjuda framåt.

Hela förmiddagen var det dressyr, totalt var vi fem grupper. Därefter var det lunch och kl 13 var det dags för 2 timmars fys-pass. Herregud – jag har fortfarande så här tre dagar senare brutal träningsvärk! Det passet höll Patrick Rapp i. Han pratade mycket om att träning inte handlar om kvantitet, utan att kvalitet är mycket viktigare. Träningen ska framförallt hjälpa oss att öka kroppskontrollen, för en god kroppskontroll gör att vi klarar av annan träning, t.ex ridningen mycket bättre. Vi fick med oss ett helt gäng övningar hem att öva vidare på – alltifrån olika varianter på utfall och knäböj till annorlunda övningar för att aktivera mage och bål. Här kommer en lista på några av de övningar som jag tar med mig hem och ska försöka öva vidare på:

Rörlighet

• Framsida höft: Som denna video, fast vi gjorde denna ståendes: https://youtu.be/wzkuHn9yuyk
• Insida lår: https://youtu.be/1Fwc_DkZDrk
• Baksida lår: https://youtu.be/SUL8NtuR6rw
• Rumpa: https://youtu.be/Ulrc_g0ofZ8

Styrka

• Knäböj: Håll vikten bak på hälen, pressa isär knäna och jobba bak med rumpan så att du ”sätter dig ner” bakåt. På vägen upp ur knäböjet ska du fokusera på att pressa fötterna ner i backen och pressa fram höften. Tänk på att när du ”sätter dig ner” ska du fokusera på att hålla emot i rörelsen, du ska alltså inte använda höftböjarna för att ”dra dig” neråt. Här finns tips på hur du gör: http://sportperformancecenter.com/kontroll-pa-knaboj/
• Utfallssteg: Här ska du ha fokus på kontroll på höften och en lätt spänning i rumpa och mage. Du ska undvika att falla framåt eller bakåt med överkroppen utan vara rak och ha samma kurvatur i ryggraden genom hela utförandet. Här är en video med bra tips att tänka på: https://youtu.be/MPEN5PW-qF0
• Utfallssteg med rotation över främre benet: https://youtu.be/pV0uwcK2SIw
• Utfallssteg med rotation över bakre benet: Som utfallssteget ovanför, men istället för att rotera över det främre benet så roterar du över det bakre. Här är det viktigt att du har kontroll på det främre knät så att det inte ”följer med” i rörelsen. Det skall alltså peka rakt fram hela tiden.
• Utfallssteg med sidoböjning: https://youtu.be/YNkFtVRP0aU
• Press mot kompisens arm, motsatt fot fram: Stå med vänster ben fram, mitt emot en kompis. Pressa era högerhänder mot varandra. En av er börjar att pressa ut armen så att den blir rak, den andra håller då emot, växla sedan. Byt sedan ben och arm.
• Drag med kompis, motsatt fot fram: Stå med vänster ben fram, mitt emot en kompis. Håll i varandras högerhänder. En av er börjar att dra så att armen böjs, den andra håller då emot, växla sedan. Byt sedan ben och arm.
• Rotation: Vi gjorde den med en kompis, men går lika bra att göra i dragapparat eller med ett gummiband, som på denna video: https://youtu.be/2ttjl7hSWt4
• Bålpress: https://youtu.be/L4Lh5YYukRg
• Gång med gummiband: https://youtu.be/JuqzW51h0js

Efter fys-passet var det dags för hoppgruppen att ta vid, där Louise Haaga höll i träningen. Hoppgruppen fick öva mycket på att räkna galoppsprång, och landa på olika sätt. Louise menar att man kan landa på olika sätt, ungefär på samma sätt som Eva-Karin pratade om de olika sätten att hålla i tygeln. Vänta-landningen var den landningen hoppgruppen fick öva mest på, för att sedan 3-4 språng innan nästa hinder låta hästarna komma fram igen. Louise var väldigt noga med att hästarna ska vara raka, inte skjuta ut någon bog eller in med rumpan i landningen. Hon var också väldigt noga med att hästarna verkligen går fram till yttertygeln och bjuder ärligt till hindret. Som Louise själv uttryckte det, om man bara lyssnade på träningen kan man lätt tro att det är en dressyrträning och så var det verkligen.

Kvällen avslutades med en middag så att vi alla är redo för en ny dag, fulltankade med energi och inspiration.

Söndagen började redan kl 8 med hoppning. Hoppgruppen fortsatte till största del med det de gjorde dagen före. Det var väldigt roligt att se, för det var stor skillnad på många ekipage när de fått smälta och tänka igenom gårdagen.

Efter lunchen var det dags för kostföreläsning med Jenny Möller. Syftet med hennes prestation var att prata om hur vi kan äta för att prestera bättre. Hon inledde med att visa prestationstriangeln. Den visar att vi behöver lika mycket av träning, mat och vila. Ju mer vi tränar, desto mer behöver vi alltså äta och vila. Vila behöver inte bara bestå av att sova, utan man kan vila aktivt, dvs. göra något helt annat än det man gör när man tränar. Att ta en promenad, läsa en bok eller titta på en film tog Jenny upp som exempel. Hon pratade också om vikten av att sova tillräckligt och vilka följder det får om vi sover för lite. Vi får bland annat sämre immunförsvar, dvs vi blir sjuka oftare, vi får svårare att prestera fysiskt och vi får svårare att lära oss nya saker. Tre saker som är typiskt väldigt dåliga om vi vill utvecklas som ryttare och bli duktiga på att rida.  Vi pratade om vilka funktioner som maten ska fylla och hur olika mat påverkar oss på olika sätt. Maten ska framförallt täcka vårt energibehov, täcka vårt näringsbehov, förebygga sjukdomar, hjälpa till med återhämtningen och även hjälpa oss att prestera på topp. Att äta varierat är viktigt, att äta långsamma kolhydrater gör att vi håller oss mätta längre. Jenny pratade om att fett är väldigt viktigt för kroppen och citerade en läkare som en gång sa att ”det är lika dumt att tro att man blir fet av fett som att tro att man blir grön av att äta grönsaker”.  Jenny tryckte mycket på att det är viktigt att äta både före och efter träning och att proteintillskott inte är nödvändigt. Äter vi rätt får vi i oss tillräckligt av det vi behöver.

På eftermiddagen var det dags för dressyren igen. Nu fick vi jobba mycket på framåtbjudningen, ledarskapet i ridningen och vikten av att visa vägen och utbilda sin häst. Eva-Karin poängterade att hon aldrig menar att vi ska vara elaka mot våra hästar, men vi ska vara tydliga och kräva att de respekterar oss. Hero var ganska tittig för läktaren dag 2, kanske har han stått lite för mycket på box han som är van att annars gå i hagen hela dagarna. Här blev det väldigt viktigt att jag visade vägen och fortsatte rida trots att han spände sig och tittade på läktaren. Jag behöver bli bättre på att tydligt visa mitt ledarskap och inte bli passiv i min ridning när Hero tittar på saker. Jag fick också uppleva skillnaden mellan att jag driver Hero framåt och att han bjuder framåt. Ofta hamnar vi i ett läge där jag driver honom framåt och han gör vad jag ber honom om, men inte mer. Nu fick jag öva på att få honom att ärligt vilja gå framåt själv. Jag fick galoppera på i ett väldigt friskt tempo runt i ridhuset och så fort han själv saktade ner tempot skulle jag gå på honom och driva fram honom. Han blev tvungen att själv bjuda framåt, annars skulle jag driva fram honom. Vilken skillnad det blev! Jag har nog aldrig förstått skillnaden mellan att jag driver och att han bjuder. Det var väldigt häftigt. Eva-Karin pratade också om att jag måste våga tro på att jag har en fin häst och våga rida och utbilda honom. Jag blir lätt lite passiv i ridningen och ”åker med”. Eva-Karin förklarade att det är viktigt att jag tar på mig rollen att utbilda Hero och visa vägen. Det är något jag verkligen ska försöka ta till mig och jobba vidare på.

Helgen gick väldigt fort och var redan slut. Hero och jag åkte hem på kvällen, fullproppade med motivation, energi och inspiration! Nu ska vi föröka omsätta allt vi lärt oss i praktiken och jobba vidare med de fantastiskt tips och råd jag fick. På vägen hem tänkte jag mycket på vilka otroligt duktiga ryttare jag sett under helgen och hur imponerad jag är av både Eva-Karin och Louise. Vilka helt suveräna tränare det finns, som sitter på så mycket kunskap, sådan förmåga och talang. Det gör mig väldigt ödmjuk för denna sport, så mycket det finns att lära av dessa människor och så mycket tid och energi de måste lagt ner på sin satsning och utveckling. Jag är så grymt imponerad av dessa människor!

Hoppas ni tycker det var kul att läsa om vår helg. Det är fantastiskt att få förmånen att delta i denna helg. Ta hand om er och njut av all tid vi får med våra underbara hästar!

 

If you can dream it, you can do it!

  

Prova-på-ridning

Avboka lektion Igenridning

Följ oss på Facebook

Följ oss på Instagram

Ridklubbens webbshop

 

 

Varmt tack
till våra sponsorer:

 

Gnutti logo 

 

HB_LARGE_RGB

 

 

Länsförsäkringar

 Hafab

 

 dreifalds åkeri liten 

 

 

 

Caparol

 

 

 

Kungsörs Kommun

 

 SISU-logga

              

Vill du också synas här?

Postadress:
Kungsörs RK - Ridsport
Klämsbo
73691 Kungsör

Kontakt:
Tel: 076 - 555 92 72
E-post: This is a mailto link

Se all info