Hoppa till sidans innehåll

Träff nr 3

13 APR 2017 14:45
Då har vi haft vår tredje träff. Den här gången fokuserade vi helt och hållet på träningsfysiologi och hållbarhet för oss som ryttare och hästen.
  • Skapad: 13 APR 2017 14:45

Första passet höll Moa Grödinger i, där pratade vi om vår fysik och hur vi som ryttare ska träna för att klara av att rida skadefria i många år. Vi pratade även om hur vi genom avsutten träning kan optimera träningen till häst. Vi fick många tips på hur man lägger upp sin träning och vad som är bra att tänka på. Vi vet väl alla hur jobbigt det blir att behålla koncentrationen när man börjar bli väldigt trött? Att det är lätt att tappa tålamodet när orken tryter och att det ofta är det då lätt att man börjar ge slarviga eller kanske rent av felaktiga signaler till hästen?

Ridsporten har faktiskt en egen fys-profil. Alla OS-grenar har en egen fys-profil och rider man i landslaget är det obligatoriskt att göra dessa fys-tester två gånger per år. Det är ett bra sätt att identifiera sina styrkor och svagheter. Den avsuttna träningen kan aldrig ersätta den uppsuttna träningen och ska heller inte göra det, utan syftet med den avsuttna träningen är att komplettera den uppsuttna träningen. Genom fys-profilen kan man identifiera sina svagheter och fokusera på de i den avsuttna träningen. Sina svagheter kan man givetvis vara medveten om utan att göra fys-profilen, men det är ett bra verktyg.  Om någon är sugen på att testa övningarna i fys-profilen så kommer de här:

  • Cooper 3 km, alltså springa 3 km på tid.
  • Knäböj, en bra övning både för ben, mage och rygg. För att få bra poäng på testet bör man klara av ca 1,5 gånger sin kroppsvikt i knäböj.
  • Brutalbänk, man hänger upp och ner i knävecken sen gör man sit-ups. Händerna ska vara bakom nacken och armbågarna ska nudda knäna när man drar sig uppåt.
  • Dips, en bra övning för triceps.
  • Gripen, man ska pressa ihop ett föremål med händerna.
  • Chins, man hänger raklång i en stång och drar sig upp med hakan över stången. En övning som vi fick veta är de flesta ryttares största svaghet.
  • Bänkdrag, även kallad sälrodd. Man ligger på mage på en bänk och drar upp en skivstång. En upp och nedvänd bänkpress kan man säga.
  • Squat jump, man står i 90 grader och har händerna i sidorna sen ska man hoppa så högt upp man kan. En mätutrustning mäter kraften i hoppet.
  • CMJA, nu ska man hoppa så högt man kan och behöver inte ha händerna i något speciellt läge.

 

Något vi pratade om på träffen är att det oftast är tiden som är boven, ofta prioriterar vi att smörja utrustningen, bada hästen eller städa släpet framför ett pass på gymmet. Här är det viktigt att vi börjar prioritera oss själva och förstå att för vår satsning så är det viktigt att vi är i bra form. Det är dags att vi börjar se oss som de idrottare vi faktiskt är! Vår ridning bli bättre och vi håller längre. Träningen behöver heller inte ta så lång tid. Det finns en väldigt bra app som heter ”Seven” som kom upp som tips på kursen. Appen ger tips på övningar att träna hela kroppen och passet är faktiskt bara 7 minuter långt. 7 minuter kan nog de flesta få ihop 2-3 dagar i veckan. Ett superbra sätt att komma igång med sin träning och få ut det mesta av den!

Vi gick igenom olika svagheter man som ryttare kan ha och hur det yttrar sig i ridningen. Det Moa framhävde framförallt var benen. Många ryttare är väldigt starka baksida och insida i benen, men väldigt svaga i framsida och utsida. Därför är knäböj väldigt bra att göra, att dessutom göra knäböj med gummiband runt knäna ger väldigt bra träning för utsidan av benen. Att göra utfall är en väldigt bra benövning. En annan bra övning kallade Moa för stjärnan, man står på ett ben och det andra benet för man runt kroppen likt en stjärna.

Bålstabiliteten spelar stor roll för oss som ryttare, eftersom det hänger ihop med balansen och positionen. Sit-ups är väldigt bra för bålstabiliteten. Armhävningar är också en väldigt bra övning, både för stabilitet och för ryggen och armarna.

Jag har ofta problem med att jag viker mig i ryggen och får en ostadig underskänkel, så i pausen gick jag fram och pratade med Moa för att höra lite mer specifikt om vad jag bör träna på. Jag fick tips om en del ryggövningar, s k rumplyft och även att ligga som ett V för att öka just bålstabiliteten.

Efter Moa var det dags för veterinär Nina Roepstorff att ta vid för att prata om dopning, hästarnas träningsfysiologi och hästkunskap. Vi har väldigt få fall av dopning i Sverige och de som skett har oftast varit helt oavsiktligt. En tjej som blev fälld för dopning när hennes häst testades positivt för opium visade sig hade ätit knäckebröd med vallmofrön på som gav utslag. En annan häst som testades positivt visade sig hade ätit marabo chocklad. Så det är väldigt viktigt att tänka på vad som stoppar i sina hästar, så man inte oavsiktligt dopar de inför en start.

Vi pratade om hållbarhet och de vanligaste skadorna och hur man förebygger de. Vi pratade om vikten att lägga upp sin hästs träning omsorgsfullt, att öka den successivt och se till att hästen är väl förberedd inför den uppgift den ska utföra. Att förändra en hästs hull går ganska fort, på 1-3 månader hinner det hända väldigt mycket. Det tar XX månaders för musklerna att utvecklas och stärkas och hela xx för skelettet att stärkas upp efter förändrad belastning. För att få en hållbar häst kan vi alltså inte öka belastningen för fort, utan det måste ske väldigt successivt och genomtänkt. När ni t.ex hör någon som säger att den köpt en häst för 1 månad sen och titta så fint den musklat sig så är det endast hullet som ändrat sig. Musklerna tar mycket längre tid än så. Vi fick bland annat lära oss att det tar 9 månader innan skelettet märker att hästen är död. Det tar alltså väldigt lång tid att anpassa hästen till hårdare belastning. Lågintensiv träning är det bästa för att bygga hållbar häst.

Ett suveränt boktips som vi fick var Träna hästen för hållbarhet och framgång av Cecilia Lönell. Jag beställde direkt boken och håller på att läsa den. Otroligt intressant där forskare tittat närmare på varför vissa stall har många skador, ofta liknande skador år efter år och varför andra stall nästan aldrig har vissa typer av skador. Boken tar upp tips på vad som förebygger skador, hur bör lägga upp sin träning och vad som är viktigt att tänka på. Många av våra stora stjärnor är med i boken och uttalar sig om vad de tycker är viktigt att träna på och man får mycket tips och ideer. Jag kan varmt rekommendera boken!

Nu ser jag fram emot nästa träff som blir hos Louise Haaga, där ska jag och min 5-åriga Hero vara med och träna dressyr för Eva-Karin Oscarsson. Det är lite nervöst kan jag erkänna.

Vi ses!

  

Prova-på-ridning

Avboka lektion Igenridning

 

Följ oss på Facebook

Följ oss på Instagram

Ridklubbens webbshop

Projekt Good Enough

Vi tar emot minfriskvård 

 

Varmt tack
till våra sponsorer:

AJV

Combimed

Dreifaldts Åkeri

Embe Service

Fastighetsbyrån

Gnutti logo

Gorans Bil

Handelsbanken

 

Kungsörs Tråd Rörteknik


Johan Larssons Åkeri


Länsförsäkringar

REEAB

Sparbanken

Söders Bil Maskin

Terana

Transportören

Kungsörs Kommun 

 RF SISU-logga

              

Vill du också synas här?

Postadress:
Kungsörs RK - Ridsport
Klämsbo
73691 Kungsör

Kontakt:
Tel: 0765559272
E-post: This is a mailto link

Se all info