Hästhållning/säkerhetspolicy

Dessa regler är framtagna för att sätta hästens välbefinnande i centrum samt att all hantering av hästen ska ske på ett sätt som är säkert för häst och människa. Hästar är flyktdjur som snabbt reagerar om de t.ex. blir rädda. Att ha fasta rutiner i hur vi hanterar hästarna gör att vi får hästar som känner sig trygga i hantering och ridning och vi kan till viss del undvika situationer som skulle kunna leda till en olycka. Personal, hästägare och alla andra som vistas på Kungsörs Ridklubb följer riktlinjerna och är goda förebilder.

LEDA HÄST Utrustning: Grimma + grimskaft

• Hästen leds med ledaren vid hästens bog.
  • Tvåhandsfattning gäller när du leder med grimskaft – med träns ska tygeln ligga kvar över halsen.
  • Vi rekommenderar att ledaren har handskar och rejäla skor på sig

HAGUTSLÄPP Utrustning: Samma som vid ”leda häst”

•  För in hästen och vänd den med huvudet mot grinden, släpp hästen när du är mellan hästen och grindhålet, gå lugnt därifrån
  • Samma regler gäller för att släppa häst i box

ORDNING

• Stallgången är fri från föremål.
  • Alla redskap och all utrustning förvaras på avsedd plats.
  • Efter användning av stallgång/duschspilta ska denna rengöras
  • Täcken hängs snyggt och prydligt på avsedd hängare.
  • Boxdörrar/grindar till hagar hålls stängda oavsett om hästen är i boxen/hagen eller inte.
  • Radio används endast på låg volym.
  • Barnvagnar och rullstolar lämnas utanför ridskolestallet, tyvärr (!) p g a att vi har hästar i spilta.
  • Häng upp grimman efter att du tränsat och knäpp loss den

SKÖTSEL AV HÄST

• Häst som sköts i box skall alltid vara uppbunden med grimskaft
  • Vid mockning av box skall hästen alltid vara uppbundenför att undvika alvarliga olyckor
  • Max 2 personer inne hos häst i box/spilta samtidigt

Ridning/Longering

• Hjälm är obligatorisk vid all form av ridning samt vid longering och tömkörning
  • Sko med klack ska används vid all ridning
  • Vi rekommenderar säkerhetsväst vid all ridning, detta förutsatt att den är rätt inpassad
  • Stövlar eller shortchaps rekommenderas, så även handskar
  • I ridhuset/på ridbana gäller vedertagna regler
  • Vid inträde i ridhus, knacka, invänta svar, fråga om du kan komma in. Vid utträde, gör övriga ryttare uppmärksamma
  • Handskar rekommenderas vid longering

Tack för att du hjälper till att skapa en trygg och säker miljö på Kungsörs Ridklubb!